Klíčky z čočky, obilnin a olejnin si může vypěstovat každý z vás


Rostlinné výhonky a naklíčená semena se v naší středoevropské stravě objevila již v dávných dobách, současná průmyslově vyspělá civilizace je však odsunula do pozadí. Zkrátka se na ně pozapomnělo. Zapříčinil to rozvoj zejména tzv. doby plastové na počátku 60. let minulého století. Co nebylo z plastu, končilo na skládkách, ale našli se i rozumní lidé, co se přidrželi moudrých tradic svých předků a tento čas považovali pouze za přechodné období. Naklíčování semen téměř upadlo v zapomnění, přirozené potraviny nahradila řada polotovarů z Vitany, zaplavily nás polévky z pytlíku a směsi na bramborové knedlíky v prášku. Čerstvé ovoce a zelenina byly nedostatkovým zbožím.
rozvoj klíčků řeřichy.jpg

Široký výběr semen a jejich obrovský potenciál

Lidské poznání se však vyvíjí a k tomu přispívá i návrat k přirozenému způsobu stravovacích zvyklostí. Lidé se vyhýbají chemickým aditivům, upřednostňují biokvalitu potravin a prodejny zdravé výživy prosperují. Do popředí zájmu se dostává také klíčení.
 Za tři až pět dnů máme na stole ze semínek vynikající zdroj minerálů, vitamínů, enzymů, a tomuto procesu lze podrobit skutečně leccos. Většinou jsou to luštěniny (klíčky z čočky, fazole mungo, hrách, soja), z obilovin zejména ječmen, oves a pšenice a z těch další jmenujme ředkvičky, bazalku, pískavici, pohanku, hořčici, slunečnici, lněná semínka, dýňová semínka, sezam. Zajímavostí je i naklíčená vojtěška, která byla na Arabském poloostrově považována za jeden z klíčových zdrojů potravy.
červená čočka.jpg

Pomazánky, saláty, polévky

Takto zpracovaná semínka lze jíst buď samostatně, nebo je přidávat do polévek, salátů, kaší, mletého masa (karbanátků), nádivek a pomazánek. Vynikající pochoutkou jsou řeřichová semínka, hořčice, nebo ředkvičky posypané na chléb s pomazánkovým máslem. Tuto lahůdku znaly již naše babičky. Oblíbeným pokrmem byla kdysi dávno i pučálka – to je staročeské jídlo z naklíčeného hrachu, který se stal tradiční součástí (před) velikonočního půstu. (Paradoxně ovšem v době pokory a omezování stravy dodával tělu více výživných látek, než běžná masitá jídla).